Geplaatst op Geef een reactie

Ally kano versus Pakcanoe

De Ally vouwkano’s van Bergans en de Pakcanoes van Pakboats zijn qua constructie sterk aan elkaar verwant. Een logische vraag is dan welke de betere is van de twee. Een eenvoudig antwoord daarop is niet mogelijk. Ik heb met beide merken jarenlange ervaring en door hier de verschillen te beschrijven kun je zelf een goede keus maken.

De huid

De huid van zowel de Ally als de Pakboat is gemaakt van polyester gewapend pvc doek, ook bekend als vrachtwagenzeil of Bisonyl. Oersterk, UV bestendig en slijtvast. Je hebt een mes of ander scherp voorwerp nodig om er een gat in te krijgen. Hier valt weinig verschil te ontdekken.

De foammat, vast of los

Belangrijkste verschil is dat de foammat bij de Ally los in de huid ligt, onder het frame geklemd en bij de Pakcanoe de foammat op zijn plaats gehouden wordt door twee bandjes. Nadeel van de losse mat is dat het wat extra tijd en aandacht vraagt om de mat goed te centreren bij de montage. Een scheef geplaatste Ally mat kan beschadigd raken bij het plaatsen van de spantjes.

Bij de Ally is de foammat wat dikker, wat prettig is voor je knieën als je geknield vaart. Voor de Pakcanoes zijn er optionele knielappen die je kunt gebruiken als extra polstering.

Luchtkamers, een vloek of een zegen

De Pakcanoes zijn voorzien van luchtkamers aan de zijkanten. Voordeel is dat de boot hierdoor onzinkbaar is. Bij de montage zijn de spantjes eenvoudiger te plaatsen (zonder hamer zoals bij de Ally) en de boot haalt zijn stevigheid vervolgens uit het opblazen van de luchtkamers.

Het veiligheidsaspect van de onzinkbaarheid is in de praktijk beperkt. Wil je een onzinkbare open kano, dan moet je echt grote luchtzakken plaatsen.

Nog een voordeeltje van de luchtkamers: de aluminium stangen en spantjes drukken nergens rechtstreeks tegen het doek, als je een steen of een oever schampt werkt de luchtkamer als buffer en wordt de huid minder snel beschadigd.

Nadeel is dat de luchtkamers stuk kunnen, bijvoorbeeld door scherpe bagage, visgerei of uit elkaar klappen doordat de druk te hoog oploopt in de felle zon. Probleem is dat dan ook de stevigheid uit je boot weg is, wat een reparatie onderweg noodzakelijk maakt. Met bijvoorbeeld Tear-Aid is dat overigens heel snel gefikst.

De stangen

De stangen en spantjes van de Pakcanoe zijn van geanodiseerd aluminium. Voordeel is dat je geen grijze handen krijgt van de aluminiumoxide bij de Pakcanoe montage zoals bij het niet geanodiseerde aluminium van de Ally. Als je bij de Ally een paar werkhandschoenen aantrekt heb je daar overigens ook geen last van.

Als je met de geanodiseerde stangen van de Pakcanoe heel hard een steen raakt, kan de stang knikken of breken. Rechtbuigen kan bijna niet zonder breuk te veroorzaken. Het zachtere aluminium van de Ally is voorzichtig terug te buigen in zijn oorspronkelijke vorm. Bij grotere schade onderweg is de Ally dus eenvoudiger te repareren.

Nog een verschil: bij de Ally zijn de stangen verbonden met RVS veertjes die in de buizen geklemd zitten. Bij de Pakcanoe zit er een elastiek in de buis zoals bij een tentstok. De RVS veertjes van Ally kunnen na verloop van tijd gaan roesten (als je de boot altijd droog opbergt kan dat twintig jaar duren, het kan ook binnen twee jaar als je de boot nat inpakt en een winter laat staan) De Ally veertjes zijn los verkrijgbaar en te vervangen. Ook het elastiek van de Pakcanoe zal na verloop van tijd zijn rek verliezen en vervangen moeten worden. Ik verwacht na circa tien jaar.

De montage

De montage van de Pakcanoes gaat eenvoudiger en daardoor iets sneller door de luchtkamers. De Ally haalt zijn stevigheid rechtstreeks uit het opspannen van het doek door de stangen en spantjes. Je hebt dan vaak een paar klappen van de meegeleverde rubber hamer nodig om de spantjes op hun plek te krijgen. De Ally kost wat meer kracht om te monteren.

De verbinding van de spantjes met de bodemstangen wordt bij de Ally vastgezet met stevige draaiclips. Bij de Pakcanoe zitten hier eenvoudige rubberen bandjes die weleens los willen komen bijvoorbeeld als de boot buigt in stroomversnellingen. Voor grote tochten, expedities en varen op wildwater loont het de moeit om hier tie-wraps te gebruiken. Op dit punt is de Ally steviger uitgevoerd.

De verbinding van de spantjes op het boord is bij de Ally een open C-clip, bij de Pakcanoe wordt het spantje aan de boordstang gefixeerd met een draaiclip. Op dit punt is de Pakcanoe dus weer wat steviger uitgevoerd.

De montage van de Ally gaat na enige oefening in 25-30 minuten. De Pakboat na enige oefening in 20-25 minuten. Geen doorslaggevend verschil.

In de Pakcanoe zijn de stangen voorzien van een kleurcodering om ze eenvoudig op de juiste plaats te krijgen. Bij de Ally moet je een kleurcodering zelf aanbrengen als je dit handig vindt.

Zitjes

De Ally heeft verstelbare vrijstaande zitjes waarop je zowel met je benen rechtuit, als geknield kunt varen. Het zitje kan hiervoor gekanteld worden. Ook is het zitje eenvoudig te naar voren of naar achteren te verplaatsen om de trim van de boot aan te passen. En de zitjes zijn in hoogte verstelbaar. Het ergonomische kunststof zitje zit bij 95 % van de mensen uitstekend. Slechts een enkeling krijgt er een houten achterwerk van. Er zijn verschillende stoelpootjes om de zitjes Voor, Midden of Achter in de boot te plaatsen. Standaard worden twee zitjes (met sets pootjes Voor en Achter) mee geleverd.

De Pakcanoes hebben een webbing zitje met een houten frame. Deze wordt als sliding-seat aan de spantjes gemonteerd. Deze webbing zitjes kunnen iets naar voren of naar achteren geplaatst worden om de trim aan de passen. Ook hier standaard een voor en achterzitje en een middenzitje als accessoire. Voordeel van de webbing zitjes is dat je ook iets ‘uit het midden’ kan zitten. Sommige mensen vinden dat prettig varen, je zit dichter bij het boord. Zeker de eerste keer is monteren van de Pakcanoe zitjes wel wat lastiger. Voor gezinnen met kinderen is het (optionele) webbing zitje in het midden van de boot een uitkomst. Twee kleine kinderen passen er naast elkaar op.

Boottrim

Zowel bij de Pakcanoe als bij de Ally zijn de zitjes te verplaatsen om de trim aan te passen. Bij de Ally kan dit net iets verder dan bij de Pakcanoe.

Conversiekit

Een mooie optie van de Pakcanoe is de conversiekit. Hiermee kun je binnen dezelfde huid met een vijf of zestal (afhankelijk van het model) dwarsspantjes de rompvorm veranderen van breed en ondiep (standaard) naar smaller en dieper. Vergeleken met de Ally zou je hiermee een allroundmodel aan passen naar een vlakwatermodel. Twee boten voor (iets meer dan) de prijs van een dus. De conversiekit is er voor de Pakcanoe 150 en de Pakcanoe 165. De 150 wordt met conversiekit (en een middenzitje) bij uitstek geschikt om solo te varen en is daarmee een goed alternatief voor de niet meer geproduceerde Ally 15,5’DR.

Ally heeft de mogelijkheid van een conversiekit niet.

Extra’s

De Pakcanoes zijn standaard meer compleet uitgerust, Zo hebben ze vijf verstevigingstsrips op de bodem, een D-ring voor en achter om de kano te slepen of af te meren, en wordt een plunjezak standaard meegeleverd.

Bij de Ally moet je zelf aan het plakken voor een kielverstevigingsstrip of een D-ring. Een pakzak wordt niet bijgeleverd, de Ally komt met alle onderdelen los in een doos (maar bij vouwkanowinkel krijg je de nylon opbergzak er gratis bij).

Accessoires

-Een spatzeil kan zowel voor de Ally als de Pakcanoe gemonteerd worden. De Ally spatzeilen zijn wat handiger dicht te zetten met elastiek en haakjes dan het veterrijgsysteem van de Pakcanoe.

-Bij de Ally heb je losse spatzeiltjes die om je middel en om de mangaten geplaatst worden. Om het middelste gat zit een plat dekzeil. Bij de Pakcanoe zit een slurf aan het spatzeil bevestigd, dit stapt wat lastiger in – en uit.

-Voor de Pakcanoes is er een demontabel draagjuk om de boot op je schouders over te dragen (portageren). Voor de Ally moet je iets dergelijks zelf construeren. Wel bestaat er een soort rugzakframe waar je de Ally op kunt dragen, maar dat blijkt in de praktijk niet zo handig.

-Voor de Ally zijn er verder een spullennetje en een kaartentas voor op het spatzeil.

De afwerking

Bij de Ally’s zit er weleens een braam aan het aluminium, schiet er vroegtijdig een veertje los of zitten er wat plooien in de huid. Ik heb het allemaal langs zien komen. Problemen worden altijd opgelost, maar liever ben ik problemen voor door zorgvuldige productie en goede kwaliteitscontrole.

De Pakcanoes zijn netter afgewerkt dan de Ally kano’s. Minder schoonheidsfoutjes dus en dat zie je weer terug in de prijs.

Vaareigenschappen

Omdat de Pakcanoe zijn stevigheid uit de luchtkamers haalt is de boot als geheel iets flexibeler dan de Ally. Een flexibelere boot loopt meer over de golven heen in plaats van dat die zich er in boort. Je vaart dus droger in een Pakcanoe. Keerzijde is dat een deel van je peddelenergie in de flex van de boot verdwijnt.

Hoe langer de boot hoe flexibeler, maar dat is bij de Ally ook zo. Een Ally 18’DR buigt iets meer door dan een 15’DR. De Ally’s zijn wat stijver in de langsrichting dan de Pakcanoes, maar dit is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur en beginnende kanovaarders zullen het verschil mogelijk niet eens opmerken.

Het gewicht

De Pakcanoes zijn bij vergelijkbare lengte een paar kilo zwaarder dan de Ally’s door de verstevigingsstrips, D-ringen en luchtkamers en hout/webbing zitjes. Elk voordeel…

De opbergzak

Bij Pakcanoes wordt de zak standaard meegeleverd. Bij Ally is dat niet standaard.

De prijs

De Pakcanoes zijn iets duurder dan de Ally’s, maar daarvoor ook standaard completer uitgerust en zorgvuldiger afgewerkt.

Conclusie

Ik hoop dat deze informatie behulpzaam is bij het maken van je keus, maar koop nooit een kano op internet zonder er in gevaren te hebben. Eigenschappen als stabiliteit, wendbaarheid en koersvastheid zijn heel persoonlijk, dus reviews van anderen hebben een beperkte waarde. Altijd eerst komen proefvaren dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *